Het maken van een nieuwsbrief – deel 1
Hoeveel moeite kost het je om een nieuwsbrief in elkaar te zetten en te verspreiden? Je zoekt naar inhoud, je zoekt naar medewerking van anderen en probeert alles samen in een mooi bestand te zetten. Vervolgens stuur je het naar je doelgroep via de e-mail. Maar wat gebeurt er hierna? Leest je doelgroep het ook daadwerkelijk, krijg je feedback of wordt het direct in de prullenbak gesleept? Alle moeite misschien voor niets. Hier volgen enkele praktische tips voor een effectieve nieuwsbrief.
-
Stel doelen en ken de lezer
Je weet dat je een nieuwsbrief moet hebben en uit wilt sturen. Maar waarom? Welk doel heeft het en wie wil je bereiken? Welke actie moet er uiteindelijk door de lezer worden ondernomen?
Voordat je begint met je volgende nieuwsbrief, organiseer je een team van collega’s om te bespreken wat zij uit de nieuwsbrief willen halen. Daarnaast bespreek je wie de nieuwsbrief moet bereiken en wat het exacte doel hier nu van is. -
Maak een content kalender
De chaos van het bedenken van inhoud voor je nieuwsbrief kun je voorblijven door een content kalender op te zetten. Een content kalender is een planning waarmee je de inhoud van je nieuwsbrief ruim van te voren in kaart kunt brengen. Een goede gewoonte is om sommige elementen in elk nummer consistent te houden. Een rubriek die iedere brief weer terug komt. Met dit standaard element beperk je het aantal aangepaste content die je wilt verwerken in je nieuwsbrieven.
-
Overtuigende onderwerpregel
Net zoals een kop van een artikel is ook de onderwerpregel van een nieuwsbrief belangrijk. In die 30 tot 70 tekens zet je een prikkelend stukje tekst neer die zal leiden tot het openen van de mail of het weggooien van de mail. Over het algemeen wil je dat je nieuwsbriefonderwerp twee dingen tot stand brengt:
– Laat je publiek weten wat er in de mail staat.
– Geef hen een goede reden om de mail te openen.
Houd hierin de eerste helft van de onderwerpregel altijd hetzelfde om consistentie te creëren. Verander de tweede helft, na een dubbele punt, om een interessante sneak peak te geven van de inhoud van de nieuwsbrief. -
Mobielvriendelijkheid
Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de e-mails worden geopend op een smartphone. Als je nieuwsbrief niet mobielvriendelijk is, verlies je dus waarschijnlijk de helft van je doelgroep.
Wat is een mobielvriendelijke nieuwsbrief? Om te beginnen moet je nieuwsbrief geen PDF bestand zijn die zich in de bijlage van de mail bevindt. Het openen van de PDF is een extra stap die veel mensen niet zullen nemen. De PDF wordt mogelijk ook niet correct geladen, dus ook degene die wel de PDF openen hebben een slechte leeservaring.
Online bestaan er een meerdere tools waarin je gemakkelijk een nieuwsbrief kunt opmaken die tegelijk mobielvriendelijk zijn.
Wat wij ook weten is dat een nieuwsbrief, of in dit geval artikel, niet te lang moet zijn. Je moet de aandacht van de lezer erbij houden. Daarom laten we het hierbij voor dit artikel. Het vervolg zal snel online komen met daarin de laatste drie tips voor het maken van een nieuwsbrief.