Sociale media

Maak deze 4 no-go’s niet op social media

Dat je als organisatie gebruik moet maken van social media, daar komen we niet meer onderuit. Het kan jouw sportschool veel brengen; meer naamsbekendheid en een modern imago. Om dit te bewerkstelligen moet je het wel goed aanpakken. Er zijn namelijk een aantal no-go’s, denk aan; spelfouten, té veel deel en win-acties en likes of volgers kopen. Hieronder gaan we in op de vier grootste.

No go 1: Zenden, zenden, zenden

In het woord social media, staat niet voor niets het woord ‘sociaal’. Blijf niet alleen maar commerciële post plaatsen, dan zullen na een tijd de ontvolgers je om de oren vliegen. Het is juist noodzaak om ook interactie te creëren en je volgens op weg te helpen. Deel blogartikelen over trends en ontwikkelingen rondom sport, reageer áltijd op berichten/ feedback en pijl hoe jouw doelgroep tegen bepaalde zaken aankijkt door bijvoorbeeld een poll.

No go 2: TOO MUCH HOOFDLETTERS EN UITROEPTEKENS

Naast dat hoofdletters en uitroeptekens vaak worden gezien als spam, komt het ook nog eens heel schreeuwerig over. Mensen gaan je tekst lezen alsof er een groenteboer op de markt naar ze aan het schreeuwen is: AARDBEIEN TE KOOP, 3 BAKJES 5 EURO. Dit is niet wat je wil, toch? Maak mensen daarom niet enthousiast door middel van uitroeptekens en hoofdletters maar breng het enthousiasme over in de vorm van tekst en met versterkend beeldmateriaal.

No go 3: Zichtbaar willen zijn op álle kanalen

Is jouw doelgroep 70+ dan hebben Snapchat en Instagram niet zo veel zin, begin er dan ook niet aan. Gebruik alleen de kanalen waar jouw doelgroep op te vinden is. Heb je een hele jonge doelgroep? Dan zijn Snapchat en Instagram top. Is jouw doelgroep zakenlui? Dan is LinkedIn een zeer geschikt middel. Kijk dus goed via welk kanaal je wie bereikt en gebruik niet zo maar alles omdat anderen dit ook doen. Kies bewust, dan besteed jij je tijd het meest nuttig.

No go 4: Lappen tekst op afbeeldingen

Iets wat we heel vaak voorbij zien komen, lappen tekst op afbeeldingen. Een absolute no-go. In minder dan één seconde moeten we namelijk kunnen zien waar de post over gaat. Zorg er dan ook altijd voor dat een afbeelding het verhaal vertelt, zonder dat daar te veel woorden voor nodig zijn. Het moet men nieuwsgierig maken om meer te lezen of op de link te klikken. Een trigger, geen complete tekst.

Kortom: keep it simple, and relevant. ? Meer lezen over hoe je communiceren kunt leren? Lees dan onze blog: Communiceren kun je leren.